We vinden het belangrijk om te weten wat ketenpartners, burgers en cliënten van ons vinden en verwachten. Daarom vroegen wij in 2023 het onderzoeks- en adviesbureau IVRM Reputatie hier onderzoek naar te doen. De resultaten van het onderzoek gebruiken we om de samenwerking met ketenpartners te versterken en burgers duidelijker te maken wat de RvdK doet en waarvoor wij staan. Ook willen we de cliëntcommunicatie verder verbeteren.
Met een rapportcijfer van 6,6 zijn burgers gematigd positief over de RvdK. Zij zien het belang van de RvdK voor het veilig opgroeien van kwetsbare kinderen. Ook geloven ze dat de RvdK staat voor het belang van het kind. Deskundigheid en vasthoudendheid zijn de belangrijkste associaties bij onze organisatie.
Burgers weten niet wat wij precies doen. De taken van de RvdK rond jeugdbescherming zijn veruit het meest bekend bij het algemeen publiek, met name onze rol bij uithuisplaatsingen. Ook weet 61% van de mensen in Nederland dat wij de rechter adviseren bij gezag- en omgangsregelingen van ouders. De taken rond het jeugdstrafrecht hebben een aanzienlijk lagere bekendheid; een derde van de burgers weet dat wij de officier van justitie adviseren over de straf voor minderjarigen. En slechts 15% van de burgers is ervan op de hoogte dat wij verantwoordelijk zijn voor de coördinatie van de uitvoering van taakstraffen.
Ketenpartners
Gemeenten, het OM, politie, jeugdbeschermingsorganisaties en Veilig Thuis zijn organisaties met wie wij samenwerken. Zij geven de RvdK een 6,8. Hun associaties met onze organisatie zijn doorgaans positief. Professioneel, deskundig, gedreven, onafhankelijk en altijd gericht op rechtsbescherming. Open in het gesprek, meedenkend. Goede samenwerkingspartners. Maar het mag soms ook dynamischer en met de blik naar buiten.
De RvdK wordt door ketenpartners gezien als een professionele partner met veel expertise. Ze zijn positief over de rechtsbescherming en rechtsgelijkheid waar de Raad in hun ogen voor zorgt en over de kwaliteit van het onderzoek en advies. Rond onze rol in het jeugdstrafrecht is dat nog meer uitgesproken. Wel mag er meer aandacht komen voor de problematiek van ouders en voor de context van het gezin, vinden de ketenpartners.
Cliënten
Onze cliënten hebben een veel persoonlijker, maar minder positief beeld van de RvdK dan burgers die niet met ons te maken hebben gehad. Zij zijn vooral kritisch over de kwaliteit van het onderzoek en advies en over de mate waarin wij de juiste bemoeienis hebben op het juiste moment. Voor een groot deel van de cliënten scoort de RvdK relatief laag op de onderdelen empathisch, zorgvuldig en betrouwbaar. Tegelijkertijd is bijna de helft van de cliënten wél positief.
De onderzoeksuitkomsten bieden waardevolle aanknopingspunten om onze werkwijze in de verscheidene onderzoeken en de uitvoering van taakstraffen verder te verbeteren. Daarnaast bieden de uitkomsten zicht op mogelijkheden de werkrelatie met onze ketenpartners te versterken. Ook gebruiken we de uitkomsten om onze visie op de samenwerking met ketenpartners verder te ontwikkelen.
Met de uitkomsten van het onderzoek gaan we aan de slag om de communicatie met cliënten verder te verbeteren. Het gaat dan bijvoorbeeld om de brieven die wij schrijven, de informatie op onze website voor ouders en kinderen en de inrichting van onze spreekkamers.
Het onderzoek bestond uit een online enquête onder ruim 500 burgers, 110 cliënten en 165 ketenpartners/stakeholders. Daarnaast zijn 28 diepte-interviews gehouden met professionals van deze ketenpartners en stakeholders.